mandag den 14. januar 2013

Hvilket slægtsforskningsprogram skal jeg vælge?

Der er mange forskellige slægtsforskningsprogrammer ude på nettet, som man kan downloade, og de fleste er gratis. Jeg har selv kun prøvet et program nemlig MyHeritage Family Tree Builder, hvilket er det helt perfekte program til mig. Da jeg ikke har prøvet andre programmer vil dette indlæg hovedsageligt komme til at handle om mine erfaringer med dette program.
Der var egentlig ikke nogen speciel grund til, at jeg lige netop valgte dette program - jeg tog bare det første og det bedste og så alligevel. Det tiltalte mig, at designet på programmet var flot og enkelt, men samtidig også, at selve programmet virkede som et, man kunne gå lige til, hvilket var vigtigt for mig. Jeg er siden blevet rigtig glad for programmet, og den service, som man bliver tilbudt. Selve programmet vil jeg ikke gå i detaljer med, da det er op til den enkelte om det er noget for en, og da det er så enkelt, at det finder man let ud af. Jeg vil i stedet forklare nogle af fordelene ved programmet, som jeg ser det.
MyHeritage Family Tree Builder er et gratis program at downloade, men man kan betale for at få nogle flere servicer, hvilket jeg selv har gjort. Man får en familieside på nettet lidt ligesom man kender det fra Facebook, hvor man også selv bestemmer graden af afgrænsning for fremmede i forhold til det private. Selv bruger jeg min familieside til at have en back-up for mine billeder og mit stamtræ, men vi bruger det også i familien til nemt at dele billeder med hinanden, og så holder familiesiden i øvrigt også en opdateret på fødselsdage og bryllupsdage i familien. Derudover omfatter servicen også et fænomen kaldet Smartmatches, hvor personer i ens stamtræ bliver matchet med personer fra andre stamtræer. Herefter skal man så selv gå ind og vurdere, om det er den samme person, som der er tale om.
 - Nu kan det være, at nogle tænker, hvorfor er dette værd at betale for? Mit svar er ganske enkelt, at det er værd at betale for, da det er en meget tidsbesparende men ikke mindst også utrolig givende service. Man kan, hvis folk ellers ikke gør deres familiesider lukkede hurtigt skrive det andet stamtræ af, og så bare lige tjekke oplysningerne i de pågældende kirkebøger, hvorved man kun skal tjekke fakta og ikke finde dem, hvilket virkelig kan spare en meget tid. Men det bedste kommer nu: Er der billeder af forfædre på de andre familiesider, så kan disse hentes over i ens stamtræ og man kan på den måde få billeder af personer, som man slet ikke anede eksisterede. Jeg har bl.a. selv lagt billeder ud så andre kan hente dem af mine lidt fjernere forfædre, mens det nærmere familie ikke kan ses af fremmede, hvilket igen er en utrolig rar service, hvorved man kan hjælpe andre uden at alt skal være offentligt.
Mit indtryk er desuden, at MyHeritage Family Tree Builder er et stort netværk, hvilket jo kun igen er et plus i forhold til smartmatches! Således kan man finde slægtninge i udlandet, som man ikke anede, at man havde.
Derudover kan man også gennem MyHeritage bestille stamtræ og DNA-profiler - dette har jeg ikke erfaring med, så her kan jeg ikke udtale mig om, hvordan og hvorledes, da jeg synes, at det er lige lovligt dyrt, men hvem ved, måske tjekker jeg det en dag?
Derudover kan man også blot bestille et stamtræ, eller diagram som det hedder derinde, ganske gratis som PDF-fil, som så kan sendes til familiemedlemmer fra nær og fjern.
Det koster selvfølgelig noget, men jeg synes ikke, at det er så galt, når man holder det op mod, hvor meget man får for pengene, men man skal nok først lige prøve programmet af før man kaster sig ud i at betale penge for det, hvis man finder ud af, at programmet ikke er det rette for en eller hvis man finder ud af at slægtsforskning alligevel ikke er så sjovt (men hvem gør det?.. griner)
Lige en sidste ting - man kan via. programmet også få en pauseskærm med de billeder, som man ligger ind i programmet, hvilket jeg selv synes er en sjov ting.

Fortsat god dag!

Christian

Ingen kommentarer:

Send en kommentar