tirsdag den 29. januar 2013

Catharine Schjønnemann - et eksempel på slægtsforskning

Så nu vil jeg prøve at demonstrere, hvordan jeg ville gribe en person an, når der skal slægtsforskes, selvom personen både er forbundet med sine børn og forældre, men jeg vil alligevel prøve at isolere en person og vise min fremgangsmåde. (Jeg vil lige advare mod et langt indlæg!!.. griner)
Catharine Schjønnemann med sin 3. mand
Jeg tager udgangspunkt i min tiptipoldemor Catharine Schjønnemann. Billedet fandt jeg hos min mormors bror med skriften bagpå, at det var ''mors bedsteforældre fra Agtrup - Hans Johan Hartvigsen og kone.'' Jeg kunne ikke forstå, hvem det var for jeg havde ikke nogle direkte ane, der hed Hans Johan Hartvigsen, men jeg vidste dog på daværende tidspunkt at Catharine Schjønnemann stammede fra Agtrup, og så faldt brikkerne på plads for mig - Det måtte være hende med hendes 3. mand, hvilket det så også er! Men det var så endnu en måde i forhold til at opdage personer på billeder.
-------------------------------------------------------------------
Tilbage til selve fremgangsmåden i slægtsforskning.
Hvordan fandt jeg hende? Ja, nu vidste jeg slet ikke, at jeg havde en tiptipoldemor, som hed Catharine Schjønnemann, men historien starter ved hendes datter Inger Maria Pedersen Terp (1858-1933) og hendes barnebarn Elisabeth Kirstine Bayer (1897-1984).
Jeg havde fundet ud af, at min oldemor Elisabeth Kirstine Bayer var født i Tømmerby - dette havde jeg fra en slægtsbog, men ellers måtte jeg have fundet hendes vielse i håb om, at præsten havde noteret dette. Hertil kan siges, at fra i slutningen af 1800-tallet og i 1900-tallet er præsterne som regel gode til at skrive udførligt ned i forhold til detaljer om personer. Desuden er deres skrift for pågældende tidspunkt som regel også relativ nem at tyde.
Når men tilbage til min oldemor og hvordan det hele startede. Jeg fandt så ud af, at Tømmerby lå i Sneum sogn, hvorefter jeg slog op under fødte piger i hendes år.

Af kirkebogen fremgik det, at hendes forældre var ''Carl Frederik Bayer og Hustru Inger Maria Pedersen Terp i Tømmerby''. Da mine tipoldeforældre var gårdejere, tænkte jeg, at de højst sandsynligt var blevet på egnen, og da jeg ikke boede langt fra Sneum sogn før sommerferien, var det oplagt lige at køre ud på kirkegården og se om de var begravet der, og derved spare mig selv for en masse besvar, da jeg på den måde kunne få dødsdato, dødssogn (hvis de lå begravet her, var de også døde her) samt fødselsdato.
Det gav heldigvis resultat, og parret lå begravet derude. Herefter var det bare at tjekke i kirkebogen for perioden i Sneum sogn over døde, da nyere kirkebøger anfører, hvem forældrene er.














Det tog jo ikke alverdens tid, da jeg havde den præcise dato for min tipoldemors død fra gravstenen. Af kirkebogen fremgik det, at hun var ''enke efter afdøde gårdmand Carl Frederik Bayer, Datter af Husmand Peder Christensen Terp og Hustru Catharine Schjønnemann født Aitrup sogn 1859 - 28 november'' (Hvilket i virkeligheden er Sønder Bjert sogn)

Så var næste skridt at søge i Sønder Bjert sogn for at finde flere informationer om Catharine Schjønnemann!
Af Inger Marie Pedersen Terps fødsel får vi videre af informationer, at Catharine Schjønnemann er 30 år, hvilket vil sige, at hun er født ca. 1828. Jeg vil nu søge efter parrets vielse, da det ikke fremgår, at det er et uægte barn, er parret gift. Her er min metode, at tjekke i samme sogn som barnet ca. fra barnets fødsel, da nogle par først blev gift, da det var lige op over i forhold til den lille, der var på vej, og så bare køre bagud til omkring parterne er 20 år.
Dette gav resultat for parret blev først gift d. 11. sep. 1858 - lige op over må man sige! Når men da jeg havde svært ved at tyde skriften, søgte jeg hjælp på DIS-Danmark for at få hjælp med at tyde skriften.
Her fik jeg den hjælp, som jeg skulle bruge. - Catharine Schjønnemann blev gift med ''Peder Christensen Terp en søn af Insidder Christen Hansen Terp og Hustru Elisabeth Kirstine Gabel Nielsdatter i Bjert med Pigen Catharine Schjønnemann, en datter af gårmand Jes Pedersen Schjønnemann og hustru Inger Maria Winther i Agtrup.''
Det vil sige, at jeg nu ved, at hendes forældre er bosat i Agtrup, og da jeg kender hendes fødselsår, vil jeg prøve at finde hende her omkring 1828.

Her fandt jeg hende i 1828, hvoraf det fremgik, hvem hendes forældre var.
Men jeg ville jo også gerne vide, hvor og hvornår hendes datter havde giftet sig med Carl Frederik Bayer, og når nu datteren var født i Bjert sogn, ville jeg søge efter hendes vielse her, og den fandt jeg her.

Heraf fremgik det, at hendes far var afdød for tidspunktet for vielsen i 1880. Denne opdagelse fik mig til at tjekke familien på folketællingen, hvoraf at jeg kunne se, at Catharine havde giftet sig igen med Christian Sørensen (Muligvis parret på billedet - jeg er ikke helt sikker, da jeg ikke kan huske teksten bagpå billedet, men mener at der stod ''Christian Sørensen og kone'' og der er også en vis lighed mellem Catharine med Hans Johan og så på dette billede.










Når men det sidste jeg manglede at finde ud af var hvornår og hvor hun døde. Her var det ved at gå galt for mig, da jeg normalt ikke kører ret langt op i 90'erne for folk for den tid, da det var højst usædvanligt, men det gav altså pote at gøre det denne gang, da Catharine Schjønnemann blev 95 år og først døde i 1923. Jeg startede med at tjekke i Agtrup (Sønder Bjert sogn), selvom jeg normalt nok hellere ville have startet med at tjekke hos en af børnene for den gang tog man sig jo af de gamle, men da hun ikke lå begravet i Sneum, tænkte jeg, at jeg hellere ville starte i Bjert sogn - heldigvis for det var nemlig her, at hun døde i 1923
Heraf fik jeg endnu en gang fastslået hvem hendes forældre var, og så kunne jeg fortsætte med at søge i slægten bagud.
Jeg håber, at nogle kan finde inspiration eller bare en måde at starte at slægtsforske på ;-)
Her er det sidste billede af Catharine Schjønnemann, som jeg har :-)

Christian

1 kommentar:

  1. Kære Christian - hvordan kommer jeg i kontakt med dig?? Vil du ikke sende mig en mail: nullerbuller@hotmail.com :) TAK. Mine tipolder er Carl Frederik og Inger Marie Bayer ! Mvh. Randi, 39 år

    SvarSlet