søndag den 13. januar 2013

Slægtens billeder

Dette er et emne, som jeg synes er meget vigtigt at fremhæve i forbindelse med slægtsforskning!
Slægtens billeder er guld værd, men det er de altså kun, hvis man ved, hvem der er på dem ellers er det jo ''bare'' mennesker fra fortiden. Så derfor er min opfordring til alle i det danske land: Få nu styr på slægtens billeder i tide! - Man ved muligvis hvem ens oldeforældre er, men derudover er de fleste muligvis på bar bund og helt forståeligt for hvordan skulle man vide hvordan ens tipoldemor så ud? Derudover er det nemt med moderne teknologi at få samlet slægtens billeder inden de bliver spredt for alle vinde. Her taler jeg selv af erfaring. Jeg opdagede først interessen for slægtsforskning, da jeg ikke længere havde nogle bedsteforældre at spørge længere, og når jeg kiggede i familiens album, var der mange personer, som jeg ikke vidste, hvem var, hvilket frustrerede mig meget.
Hvorfor skal man samle familiens billeder?
Mine bedsteforældre var fra henholdsvis 1910 (farfar), 1911 (farmor) og 1921 (morfar og mormor), hvilket betød, at det var i den tid, hvor de fleste mennesker fik råd til at få taget billeder. Dermed kunne jeg let have haft adgang til de fleste billeder, da de ville være samlet hos mine bedsteforældre og muligvis deres søskende, som mine bedsteforældre nok havde haft kontakt med medmindre, der selvfølgelig var familiestridigheder. Dette betyder, at jeg let ville kunne have spurgt mine bedsteforældre, hvem det var, som var på de forskellige billeder, og jeg kunne have lånt billederne med hjem og scannet dem ind, og så bagefter gået ned til en fotohandler og få dem udskrevet. På den måde kunne jeg nemt få slægtens billeder, og det kunne alle andre i familien også, da vi blot kunne sende en USB-nøgle rundt med billederne på - nemt og billigt!
Derudover ville jeg også, hvis jeg havde haft muligheden fået mine bedsteforældre til at skrive bagpå billederne evt. på en gul poster hvem der var på billedet med deres navn og ikke blot mor. På den måde kan fremtidige generationer også få glæde af billederne. For man skal ikke glemme, at når først en viden er gået tabt, så er den gået tabt forevigt hvad angår billeder, så bliver det kun gæt.
I min situation har det betydet, at jeg måtte fare land og rige rundt for at få samlet slægtens billeder, og jeg er stadig ikke færdig, mens jeg ved på den anden måde kunne have hygget mig med mine bedsteforældre - til dem hvis familier er spredt over store afstande, kan man jo blot høre om ens bedsteforældre ikke vil gøre det med gule posters bag på billederne, og så kan man tage resten, når man en gang kommer på besøg.
Men jeg har også stået i den situation, at jeg ikke vidste, hvem det var, som var på et billede, og her kommer min løsning på dette problem.
Det drejer sig om dette billede af min tiptipoldefar Johan Frederik Bayer og hustru Ane Christine Bekshøft
Der stod ikke noget bagpå billedet, men jeg synes, at manden på billedet til forveksling lignede min tipoldefar Carl Frederik Bayer (deres søn). Dette er selvfølgelig ikke nok i sig selv, men så undersøgte jeg Johan Frederik Bayer og hans familie - Hvor mange børn havde de? Fordeling af drenge og piger samt aldersforskel mellem børnene. Dette passede også, hvilket sammenholdt med ligheden mellem far og søn har fået mig til at fastslå, at det er Johan Frederik Bayer og hustru på billedet. (Er du ud af den gren, så skriv endelig for jeg deler gerne mine billeder :-) ) - Nogle vil muligvis kalde det usagligt og forkert, men jeg anser det altså for rigtigt og er ligheden så stor, så kan man også spørge sig selv om, hvad billedet ellers skulle lave i ens families eje, hvis det ikke var familie?
Johan Frederik Bayer og familie
Carl Frederik Bayer og hustru
På falderebet vil jeg lige komme med en opfordring - Sørg for at få alle billeder navnsat hvis det er muligt og del billederne med hinanden og jeres information! :-)

Christian 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar